Coronavirus – Spieren leren gebruiken waarvan we niet wisten dat we ze hadden


Coronavirus – Spieren leren gebruiken waarvan we niet wisten dat we ze hadden

Wanneer we met klanten praten, wordt duidelijk dat er een aantal standaardreacties is geweest op de huidige situatie. Aanvankelijk was er een schok – een moment van ‘wat moeten we doen?’ – gevolgd door intensieve crisisplanning.

Voor gereguleerde bedrijven, zoals in de financiële dienstverlening, was dit een kwestie van het uitvoeren van hun crisisplannen. Andere bedrijven hebben dynamischer moeten reageren. Maar het eindresultaat is hetzelfde: bij de overgrote meerderheid van de bedrijven staat innovatie stil en zitten we  nu in de overlevingsmodus.

Dat is natuurlijk begrijpelijk. Bij ServiceNow zijn de prioriteiten van onze klanten op de korte termijn duidelijk. We hebben een pakket met gratis tools voor emergency response geïmplementeerd en we zorgen ervoor dat de beschikbaarheid en continuïteit gegarandeerd maximaal zijn.

Maar hoewel overleven voorlopig een kortetermijngedachte is, moeten we ook nadenken over hoe we uiteindelijk weer uit deze situatie zullen komen.

Bedrijven moeten zich uiteraard richten op hun directe kerntaken, maar we kunnen ook kijken naar wat wel en niet nodig is voor onze bedrijfsactiviteiten op de lange termijn.

Meer verandering vereist

Wat ik zie als ik met klanten praat, is een besef dat we misschien meer moeten veranderen dan we ooit hadden gedacht.

Bedrijven hadden voor de pandemie al besloten om meer datagericht te zijn en digitale transformatie te omarmen. De huidige crisis heeft niet alleen die visie versterkt, maar heeft bedrijven ertoe gedwongen nog kritischer en in meer detail te kijken naar hun activiteiten en de volledige kostenstructuur van hun organisaties.

Aan de ene kant hebben organisaties zich gerealiseerd dat ze spieren hebben die niet zo veel werden gebruikt als zou moeten. Kijk maar eens hoe goed communicatietools hebben geholpen om contact te houden met elkaar en als teams samen te werken. Op sommige vlakken stijgt de productiviteit.

Maar aan de andere kant, als bedrijven goed kijken naar wat essentieel is, beseffen ze dat er binnen hun bedrijfsvoering ook meer overbodig is dan ze eerder misschien wilden toegeven.

Er zijn altijd al voorstanders geweest van verandering, maar nu zien we dat de tegenwerkende krachten binnen de organisatie snel verdwijnen.

Discussies over de toekomst van werk nemen toe: niemand kan zich  de luxe permitteren om stil te blijven zitten. Bovendien is er een enorme drijfveer om projecten veel strenger te evalueren als het gaat om waarde en resultaten.

Bedrijven moeten ervoor zorgen dat de digitalisering van de afgelopen jaren – en de urgente maatregelen die in de afgelopen weken en maanden zijn genomen – niet tevergeefs zijn geweest. In plaats daarvan moeten we verder bouwen op deze verbeteringen en ze daadwerkelijk integreren in onze kernactiviteiten om onze transformatieroadmaps opnieuw te definiëren.

Flexibiliteit staat voorop

Het belangrijkste inzicht dat deze crisis heeft gebracht, is de behoefte aan een veel grotere flexibiliteit van de organisatie.

Organisaties zijn gebonden aan afspraken, hun assets zijn niet zo vloeibaar als ze zouden kunnen zijn en ze kunnen hun infrastructuur, hun tools en hun services niet flexibeler maken. Er is een duidelijk nadeel in een crisis, maar dit gebrek aan flexibiliteit is ook een belangrijke factor voor productiviteit op de lange termijn.

Een goed voorbeeld is de manier waarop ServiceNow klanten ondersteunt met het aanbod rondom Software Asset Management. Organisaties kunnen het exacte gebruik van alle softwaretools zien en daardoor direct besparen op software die te weinig gebruikt wordt. De voordelen op de korte termijn zijn duidelijk in het geval van een crisis, maar waarom zouden bedrijven deze mogelijkheid niet altijd hebben?

De crisis op heeft op de korte termijn gezorgd voor vraag naar services en infrastructuur die eenvoudig kunnen worden in- en uitgeschakeld en de noodzaak benadrukt om af te stappen van van ‘hardgecodeerde’ opstellingen.

Voor leveranciers klinkt dit misschien zorgwekkend, maar we kunnen er niet van weglopen. We moeten onze klanten laten zien dat we ons net zo goed richten op waarde als zij doen. Dit is geen beslissing om op korte termijn te overleven. De vraag naar flexibiliteit zal alleen maar toenemen. Als technologieleveranciers kunnen we ervoor kiezen mee te gaan in het herdefiniëren van de transformatieagenda of we kunnen er tegen vechten. Bij ServiceNow doen we er alles aan om onze klanten te helpen bij de acute crisis, maar we hebben ook onze blik  op de lange termijn gericht.


Kom meer te weten over ServiceNow

Thema's

  • Knowledge 2021
    Knowledge
    Knowledge 2021: Belangrijkste lessen
    Knowledge 2021 bestond uit twee geweldige weken vol keynotes, panels en gesprekken met experts en thought leaders van over de hele wereld. Ontdek de belangrijkste lessen.
  • ServiceNow neemt de next-generation observability-expert Lightstep over
    Now Platform
    ServiceNow neemt de next-generation observability-expert Lightstep over
    Ik ben verheugd te kunnen aankondigen dat ServiceNow een overeenkomst heeft ondertekend om de next-generation observability-expert Lightstep over te nemen.
  • hoe servicenow de wereld laat werken met workflows
    Knowledge
    Samenvatting openingskeynote: Hoe ServiceNow de wereld laat werken met workflows
    Ontdek hoe ServiceNow-workflows bedrijven tijdens de pandemie hebben geholpen, inclusief de University of Michigan, City of Los Angeles, NBA en WNBA en meer.

Trends & onderzoek

  • Onderzoek
    Bouwen aan een echt ‘flexibele onderneming’ – nu is het moment
  • Flexibiliteit van de organisatie: wanneer een kans een noodzaak wordt
    Onderzoek
    Flexibiliteit van de organisatie: wanneer een kans een noodzaak wordt
  • Wat maakt een bedrijf flexibel? De belangrijkste stappen om een flexibele transformatie uit te voeren
    Onderzoek
    Wat maakt een bedrijf flexibel? De belangrijkste stappen om een flexibele transformatie uit te voeren

Jaar