Digitale transformatie: Hetzelfde, maar dan anders in 2020?


Digitale transformatie: Hetzelfde, maar dan anders in 2020?

Ik heb onlangs geschreven over de trends die ik zie in EMEA, met name de uitdagingen waarmee organisaties te maken krijgen wanneer ze hun digitale transformatie versnellen . Wat heeft 2020 in petto?

Wanneer het op het maken van voorspellingen aankomt, is het zeer eenvoudig om grote, belangrijke verschuivingen te voorzien. Maar zonder bijdehand te willen zijn, denk ik dat wanneer het op digitale transformatie aankomt het antwoord in grote lijnen ‘meer van hetzelfde’ is.

Meer, sneller, beter

Feit is dat geen van de drijfveren achter digitale transformatie is verdwenen of veranderd, en er vindt ook geen ‘transformatie’ plaats. Het blijft een continu proces, maar ik verwacht dat het in het nieuwe jaar sneller zal gaan.

Hoewel bedrijven in Scandinavië het meest geavanceerd zijn op het gebied van hun digitale strategieën, denk ik dat we zien dat in EMEA regio’s zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland de achterstand snel willen inhalen. Meer organisaties zijn nu op zoek naar ‘quick wins’ om de ervaring van eindgebruikers te verbeteren en hun digitale transformatiemethoden te valideren. Natuurlijk maken partners zoals wij bij ServiceNow deze versnelling mogelijk.

We blijven nieuwe services ontwikkelen, onze productpijplijn zal nieuwe functionaliteiten bevatten en naar aanleiding van de New York-release verwacht ik dat de kracht achter mobielgerichte ervaringen gaat groeien, wat een belangrijke bron van de snelle proofs of concepts kan zijn die bedrijven zoeken.

In dit scenario is er echter een interessante en vitale, maar enigszins verborgen ontwikkeling die naar mijn mening in 2020 in toenemende mate zal worden besproken.

Het is geen optie meer om het alleen te doen

Ik denk dat je wel kunt zeggen dat de technische bedrijfssector de reputatie heeft nogal hard te zijn. De reuzen van de industrie zijn meerdere malen gegroeid en ten onder gegaan door de continue innovatiecyclus die de industrie voedt.

Ik ben echter van mening dat het volgende tijdperk van bedrijfstechnologie, gebaseerd op de principes en vereisten van digitale transformatie, zal worden gebouwd op ecosystemen, partnerschappen en samenwerking.

Waarom? In grote lijnen omdat er vandaag de dag simpelweg geen enkele tool is die alle uitdagingen van een bedrijf aan kan. Veelzijdige uitdagingen vereisen veelzijdige oplossingen. En naarmate organisaties hun technologische omgevingen verder ontwikkelen, schiet de complexiteit van de technologie omhoog.

De technologie van vandaag is bedoeld om te zorgen voor eenvoud (en dat gebeurt ook), maar het draagt ook bij aan de complexiteit van de wereld van de CIO. Het Now Platform is immers geen ‘product’ in de oude betekenis. Het is per definitie een platform, net als vele andere delen van de stack van vandaag.

Platforms zijn krachtig, maar hebben mogelijk geen waarde zonder de ontwikkelaars die de toepassingen maken die bedrijven dagelijks nodig hebben en een breder ecosysteem waarin ze kunnen integreren en mee kunnen worden verbonden.Er zijn bijvoorbeeld meer dan 330.000 ontwikkelaars die oplossingen en services voor het Now-platform maken.  (gebaseerd op cijfers uit 2019.)

Deze nieuwe aanpak biedt enorme voordelen, maar uiteindelijk kunnen IT-afdelingen specificatie, procurement en implementatie niet meer als louter interne projecten beschouwen. De tijden waarin een beetje van dit en een beetje van dat off-the-shelf kan worden gekocht en kan worden samengebracht tot een zinvolle oplossing, zijn voorbij.

Vloed voert alle schepen mee

Het gevolg is dat alleen een platform niet genoeg is: organisaties hebben hulp nodig van een ecosysteem van technologiepartners die kunnen samenwerken om verandering te stimuleren.

Als wij, technologieleveranciers, integratoren en consultants, de problemen van onze klanten echt willen oplossen, moeten we ons realiseren dat niemand van ons alle antwoorden heeft.We hebben allemaal een stukje van de puzzel, en onze platforms moeten ‘in elkaar passen’.

We moeten samenwerken om verder te kunnen gaan met de agenda voor digitale transformatie. Deze benadering is absoluut geen doodsteek voor snelgroeiende technologiebedrijven zoals ServiceNow, zoals eerst werd aangenomen. Het biedt leveranciers, systeemintegratoren, consultants en analisten voordelen: vloed voert alle schepen mee.

De grootste trend die ik in 2020 verwacht te zien, is dus simpelweg meer erkenning en herkenning van deze nieuwe realiteit.

Ik verwacht dat er meer partnerschappen, meer samenwerkingsverbanden en meer integraties tussen meer platforms zullen zijn. Ook zullen ze met meer toeters en bellen worden aangekondigd en bieden ze meer inzicht in de strategische voordelen.

Het wordt fascinerend.Door al deze nieuwe verbindingen wordt het voor klanten veel gemakkelijker, waardoor hun digitale transformatieroadmaps worden versneld met quick wins en de structurele langetermijnveranderingen die nodig zijn. Deze benadering zal de geweldige ervaringen voor gebruikers ondersteunen die we allemaal willen realiseren. Het is een toekomst waar ik enorm veel vertrouwen in heb.

© 2019 ServiceNow, Inc. Alle rechten voorbehouden. ServiceNow, het ServiceNow-logo, Now en alle overige ServiceNow-merken zijn handelsmerken en/of gedeponeerde handelsmerken van ServiceNow, Inc., in de Verenigde Staten en/of andere landen. De andere bedrijfs- en productnamen kunnen handelsmerken zijn van de respectievelijke bedrijven waaraan zij gelieerd zijn.


Kom meer te weten over ServiceNow

Thema's

  • Vier manieren waarop bedrijven zich moeten aanpassen voor succes in 2022
    Cyberbeveiliging en risico
    Vier manieren waarop bedrijven zich moeten aanpassen voor succes in 2022
    Lees waarom bedrijven deze vier belangrijke stappen moeten nemen om succes in 2022 te garanderen.
  • Hybrid work wayfinding technology: man standing in office building looking at phone in his hand
    Werknemerservaring
    ServiceNow zet zich nog meer in voor hybride werken met nieuwe wayfinding-technologie
    Bedrijven die permanent overstappen op hybride werkomgevingen staan voor grote uitdagingen. Ontdek hoe de indoor mapping-technologie van ServiceNow kan helpen.
  •  ServiceNow zet zich in voor nul netto-uitstoot van broeikasgassen in 2030
    Now Platform
    ServiceNow lanceert drie nieuwe innovaties om klanten te helpen efficiënter te werken
    We innoveren voortdurend om het werk voor iedereen beter te maken. Lees over drie nieuwe innovaties die klanten helpen efficiënter te werken

Trends & onderzoek

Jaar