Duurzaamheid in de cloud met Veolia, ServiceNow en Google Cloud Platform


Duurzaamheid in de cloud met Veolia, ServiceNow en Google Cloud Platform

Martin Black – Head of ITSM Centre of Excellence, Veolia en Antoine Castex, Principal Cloud Solution Architect, Veolia

Bij Veolia is duurzaamheid een van de hoekstenen van onze bedrijfsfilosofie.

Of we nou schoon water leveren aan miljoenen mensen over de hele wereld, bijna 50 miljoen ton afval per jaar verwerken of energie-, verwarmings- en koeloplossingen mogelijk maken voor talloze steden over de hele wereld – we willen werken op een manier die zowel burgers als het milieu ten goede komt.

En dit sterke geloof in duurzaamheid is terug te vinden in ieder aspect van onze organisatie.

Het is een van de redenen geweest om over te stappen op cloudgebaseerde platforms voor gegevensbeheer. Niet alleen zal dit de efficiëntie verhogen door processen te vereenvoudigen, maar het kan ons ook in staat stellen om resources beter toe te wijzen en op een meer duurzame manier te werken.

Niet kosten maar waarde

Bij Veolia denken we altijd aan waarde, niet alleen aan kosten. Een goed voorbeeld hiervan is onze beslissing om over te stappen op de cloud, waardoor we beschikken over op duurzaamheid gerichte bedrijfsmodellen om ons bedrijf zo milieuvriendelijk mogelijk te maken, terwijl we profiteren van hoge betrouwbaarheid en schaalbaarheid.

Het Google Cloud Platform (GCP) koopt 100% van zijn energie uit hernieuwbare bronnen, waardoor de datacenters volledig klimaatneutraal zijn. Door gebruik te maken van GCP, in combinatie met ServiceNow, kunnen we overstappen op een model zonder server, waarbij alleen de exacte hoeveelheid resources wordt gebruikt die op dat moment nodig is.

Deze benadering maakt deel uit van een concept dat ‘digitale nuchterheid’ wordt genoemd. Hierbij wordt gebruikgemaakt van minder energie-intensieve processen, waar en wanneer dat mogelijk is.

Maar de voordelen van een overstap naar een cloudoplossing zijn niet puur milieutechnisch. Met de huidige trend waarbij werken op afstand steeds meer gemeengoed wordt, is het feit dat onze werknemers overal ter wereld volledige toegang hebben tot informatie van onschatbare waarde.

Bovendien is GCP native beveiligd, iets dat van groot belang is in de huidige zakenwereld. Op die manier kunnen we een van onze belangrijkste uitgangspunten – secure by design, verplicht stellen voor al onze systemen.

Een multi-cloudaanpak

Een belangrijk doel binnen het ITSM CoE bij Veolia is dat onze werknemers zich kunnen richten op de belangrijkste aspecten van hun werk.

In plaats van een essentieel onderdeel van het bedrijf tijd te laten besteden aan repetitieve taken, zoals het elke avond afsluiten of repareren van servers, geloven we dat onze IT-teams zich moeten richten op grotere uitdagingen, zoals DevOps.

Hierdoor kunnen we ons aanpassen aan een ‘microservices’-architectuur die flexibeler en sneller te ontwikkelen is in vergelijking met de monolithische systemen uit het verleden. Overstappen op GCP, ondersteund door ServiceNow, is een essentieel onderdeel van deze transitie.

Met de ServiceNow-portal voor Google Cloud kunnen we al onze cloudprojecten beheren via één gecentraliseerde oplossing. Dit vereenvoudigt workflows en zorgt ervoor dat onze werknemers meer tijd hebben om de echte IT-uitdagingen aan te pakken.

Deze vereenvoudiging kan het beste worden geïllustreerd door de toegenomen controle die we hebben over het beheer van projectaanvragen in GCP.

Via de ServiceNow-portal hebben we een eenvoudig formulier gemaakt om ervoor te zorgen dat het project de juiste naamgevingsconventies volgt, wordt gevolgd op basis van locatie – als er bijvoorbeeld internationale samenwerking nodig is – en een geschat maandelijks budget heeft.

Al deze gegevens worden verzameld en verzonden naar degene die goedkeuring kan verlenen en indien nodig verder kan communiceren met de aanvragen en eventueel aanvullende informatie kan opzoeken. Projecten worden alleen doorgezet als er een duidelijke zakelijke behoefte is.

De voordelen benutten

We profiteren al van de voordelen van het gebruik van ServiceNow om onze cloudgebaseerde services te stimuleren. De doorlooptijd voor de implementatie van cloudresources is teruggebracht van twee dagen naar bijna realtime, wat leidt tot een besparing van ongeveer €12.000 per jaar.

De acceptatie door de klant en de tevredenheid zijn extreem hoog, met meer dan 600 projecten die in GCP zijn gecreëerd – aangestuurd door de ServiceNow-portal. Bovendien is er een aanzienlijk lager risico van ongecontroleerde cloudkosten dankzij het beheer dat we hebben kunnen implementeren.

We hebben ongetwijfeld veel geleerd tijdens de reis. Gereedschappen moeten zijn afgestemd op het einddoel. Voor Veolia was dat een vermindering van verspilling, of het nu gaat om verloren tijd of een slechte toewijzing van resources, zowel digitaal als fysiek.

Door stapsgewijze aanpassing, met gedurende het proces herhaling en evaluatie, hebben we de bedrijfswaarde van GCP kunnen maximaliseren.

Duurzame toekomst

Tot slot zou, zonder sponsoring en steun op seniorniveau dit niet mogelijk zijn geweest. Gelukkig maakt een bewezen tool zoals ServiceNow het veel gemakkelijker om de buy-in te realiseren.

We kijken uit naar hoe ver we het platform in de toekomst kunnen uitbreiden om aan een meer heldere, groene en duurzame toekomst te bouwen. Bezoek voor meer informatie over dit verhaal of andere verhalen van klanten onze Knowledge2020 Digital Experience .


Kom meer te weten over ServiceNow

Thema's

  • Vier manieren waarop bedrijven zich moeten aanpassen voor succes in 2022
    Cyberbeveiliging en risico
    Vier manieren waarop bedrijven zich moeten aanpassen voor succes in 2022
    Lees waarom bedrijven deze vier belangrijke stappen moeten nemen om succes in 2022 te garanderen.
  • Hybrid work wayfinding technology: man standing in office building looking at phone in his hand
    Werknemerservaring
    ServiceNow zet zich nog meer in voor hybride werken met nieuwe wayfinding-technologie
    Bedrijven die permanent overstappen op hybride werkomgevingen staan voor grote uitdagingen. Ontdek hoe de indoor mapping-technologie van ServiceNow kan helpen.
  •  ServiceNow zet zich in voor nul netto-uitstoot van broeikasgassen in 2030
    Now Platform
    ServiceNow lanceert drie nieuwe innovaties om klanten te helpen efficiënter te werken
    We innoveren voortdurend om het werk voor iedereen beter te maken. Lees over drie nieuwe innovaties die klanten helpen efficiënter te werken

Trends & onderzoek

Jaar