Het belang van veerkracht voor het herstel na COVID


Het belang van veerkracht voor het herstel na COVID

Het hoeft eigenlijk niet meer gezegd te worden dat de COVID-19-pandemie grote veranderingen heeft veroorzaakt in onze manier van werken, maar dat maakt het nog niet minder waar. In de ServiceNow Work Survey benadrukken we hoe groot deze veranderingen zijn geweest voor bedrijven en werknemers wereldwijd.

Het is geen verrassing dat 94% van de executives in Nederland vindt dat de pandemie de manier waarop we werken heeft veranderd. Het bemoedigende is dat deze veranderingen door het personeel goed worden ontvangen 87% van de werknemers in Nederland zegt dat COVID-19 heeft geholpen bij het creëren van betere manieren van werken.

Het belangrijkste is misschien wel dat een grote meerderheid van zowel de executives (94%) als de medewerkers (87%) aangeeft dat hun organisatie deze nieuwe manieren van werken sneller heeft geïmplementeerd dan ze voor mogelijk hadden gehouden.

Hoewel we allemaal druk bezig zijn geweest met veranderingen, zijn er ook een aantal fundamentele waarheden aan het licht gekomen.

Het ‘oude normaal’ was erg inefficiënt – hoewel ik het contact met mijn teams mis, mis ik het wachten in de lounge van het vliegveld niet!

We hebben ook gerealiseerd hoe belangrijk het is om onze nieuwe manieren van werken te zien als het trainen van onze ‘digitale spieren’. Werken op afstand en videogesprekken waren in het begin misschien lastig, maar we hebben geleerd hoe we er het meeste uit kunnen halen. In veel situaties hebben we ook gezien dat we meer kunnen doen – de hoeveelheid werk die we verzetten is bijna exponentieel gegroeid.

Maar ondanks alle positieve factoren van deze verandering liggen onze gedachten bij de volgende stap. In de Work Survey geeft 62% van de managers en 50% van de werknemers in Nederland inderdaad aan te verwachten dat aanpassing aan het nieuwe normaal gepaard gaat met meer uitdagingen dan de veranderingen die nodig waren aan het begin van de COVID-19-crisis.

Het trainen van digitale spieren voor de volgende uitdaging

Dit is tot op zekere hoogte logisch. Ondanks alle stress van het begin van de pandemie was het doel duidelijk: overleven. Nu we de eerste fase voorbij zijn, hebben we ons meer gericht op het welzijn van onze medewerkers en op een veilige terugkeer naar het werk.

Maar terwijl we vooruitkijken, weten we dat er meer verandering aanstaande is. We moeten ons aanpassen aan meer beperkingen, meer lockdowns en meer richtlijnen. Dit is geen storm die voorbij gaat of waarvoor we even kunnen schuilen. Er is geen moment waarop we kunnen denken ‘gelukkig hebben we dat weer gehad’. Dit is een scenario ‘voor en na’.

Bedrijven hebben een duurzame oplossing voor de lange termijn nodig, niet een snel drukverbandje. Dat betekent natuurlijk andere uitdagingen dan aan het begin van de pandemie. We hebben het niet meer over overleven — het gaat erom hoe we kunnen blijven innoveren en onze omzet weer kunnen verhogen.

Onze collectieve digitale spieren blijven groeien, maar dat is niet genoeg. Klanten met wie ik in contact ben, denken steeds meer in termen van ‘veerkracht voor verandering’ in plaats van digitale transformatie. Dat is een waardevol uitgangspunt omdat het ons helpt te begrijpen dat we met de juiste infrastructuur klaar zijn voor de uitdagingen van vandaag en morgen.

Het is geen reactie op de korte termijn, maar een strategie op de lange termijn.

Transformatie voor veerkracht

Wanneer we het gesprek over digitale transformatie in de context van verandermanagement plaatsen, kan dit ons perspectief volledig veranderen. Digitalisering is plotseling niet alleen belangrijk, maar ook essentieel voor de levensvatbaarheid van het bedrijf op de lange termijn.

Hoe ver we ook zijn in het traject van digitale transformatie, we hebben nog een lange weg te gaan, zoals blijkt uit de Work Survey.

Het onderzoek maakt duidelijk dat 84% van de executives in Nederland nog steeds offline workflows heeft binnen hun bedrijf. Er wordt vooruitgang geboekt, maar driekwart van de Nederlandse bedrijven beschikt nog niet over een volledig geïntegreerd systeem voor het beheer van digitale workflows.

Het is moeilijk om het beschikbare bewijs te negeren. De bedrijven die zich in 2019 al verder waren in het digitaliseringstraject, hebben zich in 2020 zeker sneller kunnen aanpassen. Ze profiteerden enorm van de flexibiliteit en agility die in hun organisaties zijn ingebouwd.

Als we onze strategieën voor digitale transformatie voortaan benoemen als ‘veerkracht voor verandering’ wordt het eenvoudiger om de veranderingen die we nodig hebben prioriteit te geven. Dit is vooral belangrijk voor bedrijven die nog een inhaalslag te maken hebben.

Bij grote veranderingen is het van essentieel belang dat organisaties zich ontwikkelen en transformeren. ServiceNow kan die reis mogelijk maken en de zekerheid bieden dat veerkracht en bedrijfscontinuïteit behouden blijven — wat er ook komen gaat.


Kom meer te weten over ServiceNow

Thema's

  • Knowledge 2021
    Knowledge
    Knowledge 2021: Belangrijkste lessen
    Knowledge 2021 bestond uit twee geweldige weken vol keynotes, panels en gesprekken met experts en thought leaders van over de hele wereld. Ontdek de belangrijkste lessen.
  • ServiceNow neemt de next-generation observability-expert Lightstep over
    Now Platform
    ServiceNow neemt de next-generation observability-expert Lightstep over
    Ik ben verheugd te kunnen aankondigen dat ServiceNow een overeenkomst heeft ondertekend om de next-generation observability-expert Lightstep over te nemen.
  • hoe servicenow de wereld laat werken met workflows
    Knowledge
    Samenvatting openingskeynote: Hoe ServiceNow de wereld laat werken met workflows
    Ontdek hoe ServiceNow-workflows bedrijven tijdens de pandemie hebben geholpen, inclusief de University of Michigan, City of Los Angeles, NBA en WNBA en meer.

Trends & onderzoek

  • Onderzoek
    Bouwen aan een echt ‘flexibele onderneming’ – nu is het moment
  • Flexibiliteit van de organisatie: wanneer een kans een noodzaak wordt
    Onderzoek
    Flexibiliteit van de organisatie: wanneer een kans een noodzaak wordt
  • Wat maakt een bedrijf flexibel? De belangrijkste stappen om een flexibele transformatie uit te voeren
    Onderzoek
    Wat maakt een bedrijf flexibel? De belangrijkste stappen om een flexibele transformatie uit te voeren

Jaar