Het belang van veerkracht voor het herstel na COVID


Het belang van veerkracht voor het herstel na COVID

Het hoeft eigenlijk niet meer gezegd te worden dat de COVID-19-pandemie grote veranderingen heeft veroorzaakt in onze manier van werken, maar dat maakt het nog niet minder waar. In de ServiceNow Work Survey benadrukken we hoe groot deze veranderingen zijn geweest voor bedrijven en werknemers wereldwijd.

Het is geen verrassing dat 94% van de executives in Nederland vindt dat de pandemie de manier waarop we werken heeft veranderd. Het bemoedigende is dat deze veranderingen door het personeel goed worden ontvangen 87% van de werknemers in Nederland zegt dat COVID-19 heeft geholpen bij het creëren van betere manieren van werken.

Het belangrijkste is misschien wel dat een grote meerderheid van zowel de executives (94%) als de medewerkers (87%) aangeeft dat hun organisatie deze nieuwe manieren van werken sneller heeft geïmplementeerd dan ze voor mogelijk hadden gehouden.

Hoewel we allemaal druk bezig zijn geweest met veranderingen, zijn er ook een aantal fundamentele waarheden aan het licht gekomen.

Het ‘oude normaal’ was erg inefficiënt – hoewel ik het contact met mijn teams mis, mis ik het wachten in de lounge van het vliegveld niet!

We hebben ook gerealiseerd hoe belangrijk het is om onze nieuwe manieren van werken te zien als het trainen van onze ‘digitale spieren’. Werken op afstand en videogesprekken waren in het begin misschien lastig, maar we hebben geleerd hoe we er het meeste uit kunnen halen. In veel situaties hebben we ook gezien dat we meer kunnen doen – de hoeveelheid werk die we verzetten is bijna exponentieel gegroeid.

Maar ondanks alle positieve factoren van deze verandering liggen onze gedachten bij de volgende stap. In de Work Survey geeft 62% van de managers en 50% van de werknemers in Nederland inderdaad aan te verwachten dat aanpassing aan het nieuwe normaal gepaard gaat met meer uitdagingen dan de veranderingen die nodig waren aan het begin van de COVID-19-crisis.

Het trainen van digitale spieren voor de volgende uitdaging

Dit is tot op zekere hoogte logisch. Ondanks alle stress van het begin van de pandemie was het doel duidelijk: overleven. Nu we de eerste fase voorbij zijn, hebben we ons meer gericht op het welzijn van onze medewerkers en op een veilige terugkeer naar het werk.

Maar terwijl we vooruitkijken, weten we dat er meer verandering aanstaande is. We moeten ons aanpassen aan meer beperkingen, meer lockdowns en meer richtlijnen. Dit is geen storm die voorbij gaat of waarvoor we even kunnen schuilen. Er is geen moment waarop we kunnen denken ‘gelukkig hebben we dat weer gehad’. Dit is een scenario ‘voor en na’.

Bedrijven hebben een duurzame oplossing voor de lange termijn nodig, niet een snel drukverbandje. Dat betekent natuurlijk andere uitdagingen dan aan het begin van de pandemie. We hebben het niet meer over overleven — het gaat erom hoe we kunnen blijven innoveren en onze omzet weer kunnen verhogen.

Onze collectieve digitale spieren blijven groeien, maar dat is niet genoeg. Klanten met wie ik in contact ben, denken steeds meer in termen van ‘veerkracht voor verandering’ in plaats van digitale transformatie. Dat is een waardevol uitgangspunt omdat het ons helpt te begrijpen dat we met de juiste infrastructuur klaar zijn voor de uitdagingen van vandaag en morgen.

Het is geen reactie op de korte termijn, maar een strategie op de lange termijn.

Transformatie voor veerkracht

Wanneer we het gesprek over digitale transformatie in de context van verandermanagement plaatsen, kan dit ons perspectief volledig veranderen. Digitalisering is plotseling niet alleen belangrijk, maar ook essentieel voor de levensvatbaarheid van het bedrijf op de lange termijn.

Hoe ver we ook zijn in het traject van digitale transformatie, we hebben nog een lange weg te gaan, zoals blijkt uit de Work Survey.

Het onderzoek maakt duidelijk dat 84% van de executives in Nederland nog steeds offline workflows heeft binnen hun bedrijf. Er wordt vooruitgang geboekt, maar driekwart van de Nederlandse bedrijven beschikt nog niet over een volledig geïntegreerd systeem voor het beheer van digitale workflows.

Het is moeilijk om het beschikbare bewijs te negeren. De bedrijven die zich in 2019 al verder waren in het digitaliseringstraject, hebben zich in 2020 zeker sneller kunnen aanpassen. Ze profiteerden enorm van de flexibiliteit en agility die in hun organisaties zijn ingebouwd.

Als we onze strategieën voor digitale transformatie voortaan benoemen als ‘veerkracht voor verandering’ wordt het eenvoudiger om de veranderingen die we nodig hebben prioriteit te geven. Dit is vooral belangrijk voor bedrijven die nog een inhaalslag te maken hebben.

Bij grote veranderingen is het van essentieel belang dat organisaties zich ontwikkelen en transformeren. ServiceNow kan die reis mogelijk maken en de zekerheid bieden dat veerkracht en bedrijfscontinuïteit behouden blijven — wat er ook komen gaat.


Kom meer te weten over ServiceNow

Thema's

  • Vier manieren waarop bedrijven zich moeten aanpassen voor succes in 2022
    Cyberbeveiliging en risico
    Vier manieren waarop bedrijven zich moeten aanpassen voor succes in 2022
    Lees waarom bedrijven deze vier belangrijke stappen moeten nemen om succes in 2022 te garanderen.
  • Hybrid work wayfinding technology: man standing in office building looking at phone in his hand
    Werknemerservaring
    ServiceNow zet zich nog meer in voor hybride werken met nieuwe wayfinding-technologie
    Bedrijven die permanent overstappen op hybride werkomgevingen staan voor grote uitdagingen. Ontdek hoe de indoor mapping-technologie van ServiceNow kan helpen.
  •  ServiceNow zet zich in voor nul netto-uitstoot van broeikasgassen in 2030
    Now Platform
    ServiceNow lanceert drie nieuwe innovaties om klanten te helpen efficiënter te werken
    We innoveren voortdurend om het werk voor iedereen beter te maken. Lees over drie nieuwe innovaties die klanten helpen efficiënter te werken

Trends & onderzoek

Jaar