Werk na COVID


Werk na COVID

Tom Cheesewright is een toegepaste futurist die bedrijven helpt zich voor te bereiden op het onbekende. Tevens is hij auteur. Zijn meest recente boek is heet “Future-Proof Your Business”.

Ongeveer 30 jaar geleden werd het Change Process Model van Virginia Satir onverwachts niet alleen meer voor familietherapie gebruikt, maar ook voor corporate verandermanagement. Het model van Satir is zelden zo toepasselijk geweest als nu: het is vooral gericht op de chaotische periode die volgt op verstoring en voorafgaat aan een nieuwe status quo.

In een nieuw onderzoek van ServiceNow is het effect van COVID-19 op werk en innovatie met betrekking tot het personeelsbestand onderzocht. Het blijkt dat we nu precies op het punt zitten waar organisaties beginnen — of zouden moeten beginnen — met de overgang naar een minder chaotische periode.

Sommige organisaties zullen al goed op weg zijn. Anderen moeten nog beginnen. Maar gemiddeld genomen zullen de meesten van ons aan het nadenken zijn over de volgende stappen.

De uitlopers beklimmen

Dit is een uitkomst van het onderzoek dat echt mijn aandacht trok: grofweg de helft van alle leidinggevenden (47%) en medewerkers (55%) denkt dat de overgang naar het “ nieuwe normaal ” nog uitdagender zal zijn dan de eerste schok die COVID-19 teweeg heeft gebracht.

Dit suggereert dat ongeveer de helft van alle organisaties zich nog steeds in de chaos bevindt. Hierdoor is het moeilijk, misschien zelfs wel ontmoedigend, om vooruit te kijken en te zien dat er nog een hoge berg beklommen moet worden.

Iets hoopgevender zijnde bevindingen die erop wijzen dat de helft van de organisaties een redelijk duidelijk beeld heeft van de weg die nog afgelegd moet worden. Ze kunnen de top al zien en de beste route uitstippelen. Ze bevinden zich waarschijnlijk al een heel eind op de uitlopers van de berg.

De top in zicht

Er zijn twee dingen nodig om deze overgang van chaos naar “integratie”, om met de woorden van Satir te spreken, te maken. Eerst moet u inzicht hebben in hoe de nieuwe status quo eruit zou kunnen zien. Ten tweede hebt u een creatief idee nodig dat u helpt om daar te komen.

De zichtbaarheid die nodig is om een nieuw pad te plotten, is nu al een paar weken beschikbaar. Om het met onze analogie van een bergbeklimming te verwoorden: de mist is opgetrokken en de toppen zijn voor het eerst zichtbaar. Hoewel er aanzienlijke onzekerheid blijft over de weg en voortgang van het virus en onze pogingen om ermee om te gaan, zijn bepaalde nieuwe gedragingen op het werk routine geworden.

Met name werken op afstand is gemeengoed geworden. Alle twijfels die er nog waren over de mogelijkheden zijn grotendeels weggevallen. Tegelijkertijd zijn de uitdagingen van het bedrijf blootgelegd.

We hadden een tegenreactie voor werken op afstand nodig voordat we ons pad konden uitstippelen. We hadden een reactie nodig van de mensen die het misten dat ze niet meer tot rust konden komen tijdens hun reis van en naar huis. Het was noodzakelijk dat de jonge mensen die in hun slaapkamer werken de impact op hun fysieke en mentale gezondheid aankaartten. Het was nodig dat de mensen die omkwamen in Zoom-calls en Slack-chats aangaven met welke cultuur- en procesproblemen ze te maken hadden.

In het ServiceNow-onderzoek gaf 93% van de leidinggevenden en 78% van de medewerkers aan dat zij zich zorgen maken over hoe werk op afstand de toekomst van de organisatie zou beïnvloeden. Zonder dergelijke signalen is elke toekomst die menselijke behoeften negeert een valse toekomst.

Een route uitstippelen

Sommige organisaties bevinden zich al op het moeilijke pad naar de nieuwe top. Ze begrijpen dat er grote veranderingen nodig zijn, niet in de laatste plaats om de organisatie voor te bereiden op toekomstige schokken. Ik zeg al lange tijd dat aanpassingsvermogen in onze tijd een betere voorspeller is van duurzaam succes dan optimalisatie. Voor velen is dit een moeilijke les geweest.

De Work Survey toont aan dat leidinggevenden (57%) en medewerkers (63%) van alle belangrijke functies in de organisatie alleen bij IT het vertrouwen hebben dat de functie zich kan aanpassen aan een grote schok binnen de komende 30 dagen. Tijdelijke processen die zijn geïmplementeerd om HR, sales, marketing en financiën op afstand te laten werken, zijn wankel en kwetsbaar. Ze moeten niet alleen worden versterkt maar hebben waarschijnlijk een fundamentele herinrichting voor de hybride omgeving nodig.

Hoe ziet dat eruit? Veel organisaties lijken nog gefixeerd te zijn op de technologie. Een aanzienlijke 88% van de organisaties meldt dat hun uitgaven zijn gedaald door COVID-19. Een meerderheid van de leidinggevenden (57%) wil de besparingen inzetten voor digitale transformatie. Dit is logisch: een vergelijkbaar percentage (60%) zegt geen geïntegreerde digitale workflows te hebben.

Het beheren van het jaarbudget op basis van een 10 jaar oude verzameling onderling verbonden spreadsheets of het beheren van een personeelsrooster op een gekopieerd sjabloon (beide echte, recente gevallen die ik tijdens mijn consulting heb gezien) was al een slechte werkmethode voordat COVID er was. Nu zijn dit kritieke zwakke punten. Er valt veel werk te verrichten om beheer te automatiseren, processen onderling te verbinden en mensen weg te houden van silo-software richting de integratie van workflows.


Kom meer te weten over ServiceNow

Thema's

  • Vier manieren waarop bedrijven zich moeten aanpassen voor succes in 2022
    Cyberbeveiliging en risico
    Vier manieren waarop bedrijven zich moeten aanpassen voor succes in 2022
    Lees waarom bedrijven deze vier belangrijke stappen moeten nemen om succes in 2022 te garanderen.
  • Hybrid work wayfinding technology: man standing in office building looking at phone in his hand
    Werknemerservaring
    ServiceNow zet zich nog meer in voor hybride werken met nieuwe wayfinding-technologie
    Bedrijven die permanent overstappen op hybride werkomgevingen staan voor grote uitdagingen. Ontdek hoe de indoor mapping-technologie van ServiceNow kan helpen.
  •  ServiceNow zet zich in voor nul netto-uitstoot van broeikasgassen in 2030
    Now Platform
    ServiceNow lanceert drie nieuwe innovaties om klanten te helpen efficiënter te werken
    We innoveren voortdurend om het werk voor iedereen beter te maken. Lees over drie nieuwe innovaties die klanten helpen efficiënter te werken

Trends & onderzoek

Jaar