De digitale revolutie naar financiele dienstverleners brengen


De digitale revolutie naar financiele dienstverleners brengen

Aan het begin van 2021 bevindt de financiële sector zich duidelijk op een keerpunt.

De afgelopen jaren is de sector ingrijpend veranderd. Door de veranderende regelgeving, steeds complexere beveiligingsrisico's en de dreiging van wendbare challenger-banken moeten banken goed nadenken over hun organisatorische veerkracht.

Regelgevende instanties moeten op hun beurt nadenken over hoe ze ervoor zorgen dat ze over de juiste regelgeving beschikken om veilig te blijven en tegelijkertijd de flexibiliteit bieden om te innoveren en voorop te lopen.

De snelle start van de COVID-19-pandemie heeft extra olie op dit vuur gegooid, omdat de behoefte aan thuiswerken ertoe leidde dat complexe systeemarchitectuur werd beheerd vanuit de woningen van werknemers, in plaats van streng gecontroleerde kantoorruimten.

Het is niet overdreven om te stellen dat van de ene op de andere dag een digitale transformatie van tien jaar heeft plaatsgevonden. De infrastructuur hield het echter niet helemaal bij. Dus hoe kunnen financiële dienstverleners deze uitdagingen het hoofd bieden?

Digitale veerkracht is essentieel

Als de pandemie ons iets heeft laten zien, is het dat de oude manier van werken niet voldoende is.

Veel financiële instellingen vertrouwen nog steeds op spreadsheets, papieren documenten en compliance-after-the-fact, en in een digitale wereld is dit niet voldoende. Het is niet alleen inefficiënt, maar ook riskant, waardoor uitgebreide Security Operations moeilijk wordt en het behouden van overzicht over werknemers en papiersporen enorm complex is.

Het is niet overdreven om te stellen dat van de ene op de andere dag een digitale transformatie van tien jaar heeft plaatsgevonden.

Bovendien biedt dit niet het soort klantervaring dat wordt verwacht. De klantervaring vormt tegenwoordig de belangrijkste onderscheidende factor tussen goederen en diensten en dit geldt ook voor de financiële dienstverlening. Met nieuwkomers op de markt die consumenten slimme, digitale oplossingen bieden voor hun hypotheken, leningen, lopende rekeningen en investeringen, moeten banken op dezelfde snelheid, of nog sneller, handelen om bij te blijven.

Banken hebben al een aantal stappen ondernomen om deze problemen aan te pakken, om te proberen onsamenhangende systemen met elkaar te verbinden en over te stappen naar cloudsystemen om gegevens te beveiligen en beter te benutten. Maar er zijn nog meer stappen nodig.

[Lees ook: De toenemende dreiging van privacy-debt]

Om als financiële dienstverlener echte digitale veerkracht te kunnen verschaffen, moeten ze van de basis af digitaal zijn. Digitale diensten moeten deel uitmaken van het DNA van onze financiële instellingen, in plaats van iets dat er naderhand aan toegevoegd wordt.

Digitale transformatie mogelijk maken bij financiële dienstverleners

Wat dat betekent, is duidelijk: naarmate we dit nieuwe decennium betreden, moeten banken hun activiteiten consolideren in één strategisch kernplatform.

Deze benadering biedt financiële instellingen de digitale veerkracht die ze nodig hebben, niet alleen voor het stimuleren van de efficiëntie op een dagelijkse basis, maar ook om het gemakkelijker te maken om snel te reageren wanneer dat nodig is en moeilijke tijden te doorstaan wanneer deze zich voordoen.

Door de hogere efficiëntie zullen de kosten van de dienstverlening worden verlaagd, waardoor het broodnodige kapitaal vrijkomt om te investeren in R&D op een moment waarop de lage rentestand de koopkracht uitholt.

Bovendien maakt één weergave van alle dataprocessen het eenvoudiger om complexe dataverwerking te volgen en is het systeem altijd klaar voor juridische vereisten zoals audits, in plaats van grote inspanningen om historische data te verzamelen wanneer de oproep binnenkomt.

Lees het e-book: 5 stappen om de klantbeleving digitaal te transformeren

Maar één architectuur, en dit is net zo belangrijk, kan een superieure ervaring bieden aan klanten van financiële dienstverleners en laten zien dat deze bedrijvende flexibiliteit bieden die ze nodig hebben om te concurreren in een wereld van concurrenten en unicorns.

Eén volledig digitale reis door het brede scala aan services van een bank creëert de mogelijkheid van een one-stop portal voor alle financiële servicebehoeften van een klant. Dit biedt een duidelijk voordeel ten opzichte van het gebruik van meerdere operators met verschillende vereisten, systemen, beveiligingsfuncties en regels.

Verandering stimuleren met ServiceNow

De financiële sector heeft grote uitdagingen in het verschiet, ,maar er zijn ook duidelijke mogelijkheden.

De oplossingen die nodig zijn om digitale veerkracht en naleving te garanderen, spelen ook een belangrijke rol bij het transformeren van de klantervaring en onze financiële instelling klaarmaken voor de toekomst, wat die ook brengt.

Als het platform der platformen voor digitale transformatie vereenvoudigt ServiceNow complexe processen, verhoogt het de efficiëntie en optimaliseert het de klantervaring.

Het Now Platform biedt één oplossing, met één architectuur en datamodel, dat klanten naadloze workflows biedt en een overkoepelende weergave van bedrijfsprocessen, waardoor ze meer tijd en middelen hebben om zich op andere activiteiten te richten.

Dat is niet alleen van onschatbare waarde voor de financiële dienstverlening, maar ook voor andere sectoren.

Dit artikel verscheen voor het eerst in de EMEA Workflow Guide – Industry’s pandemic-era lessons learned

Thema's

  • Vier manieren waarop bedrijven zich moeten aanpassen voor succes in 2022
    Cyberbeveiliging en risico
    Vier manieren waarop bedrijven zich moeten aanpassen voor succes in 2022
    Lees waarom bedrijven deze vier belangrijke stappen moeten nemen om succes in 2022 te garanderen.
  • Hybrid work wayfinding technology: man standing in office building looking at phone in his hand
    Werknemerservaring
    ServiceNow zet zich nog meer in voor hybride werken met nieuwe wayfinding-technologie
    Bedrijven die permanent overstappen op hybride werkomgevingen staan voor grote uitdagingen. Ontdek hoe de indoor mapping-technologie van ServiceNow kan helpen.
  •  ServiceNow zet zich in voor nul netto-uitstoot van broeikasgassen in 2030
    Now Platform
    ServiceNow lanceert drie nieuwe innovaties om klanten te helpen efficiënter te werken
    We innoveren voortdurend om het werk voor iedereen beter te maken. Lees over drie nieuwe innovaties die klanten helpen efficiënter te werken

Trends & onderzoek

Jaar