Voor de nieuwe patiëntbeleving zijn digitale tools nodig


Voor de nieuwe patiëntbeleving zijn digitale tools nodig

Digitaal beheerde klinische zorg kan resultaten verbeteren en kosten verlagen voor patiënten met chronische aandoeningen.

Door Peter Green, workflowspecialist

  • Offline patiëntenzorg voor chronische aandoeningen richt zich vaak op het dieet, de lichaamsbeweging en andere gewoonten van patiënten

  • Programma's die gebruikmaken van digitale platforms om de zorg van artsen en coaches te beheren, kunnen gedragsverandering stimuleren

  • Met herinneringen, aansporingen en beloningen blijven patiënten dankzij deze programma's betrokken en hebben ze meer controle over hun voortgang

Chronische medische aandoeningen zijn pijnlijk voor patiënten en duur voor hun zorgverleners. Maar gelukkig zijn er mobiele apps en andere digitale tools die veelbelovende oplossingen bieden voor patiënten en zorgverleners, zoals platforms die silogebaseerde gegevens integreren zodat efficiënte zorg niet verhinderd kan worden.

Patiënten met chronische pijn worden meestal geconfronteerd met een dure en frustrerende reeks doktersbezoeken, testen en doorverwijzingen, vaak gevolgd door een operatie, medicatie en meerdere (en vaak gemiste) afspraken met een fysiotherapeut. Die frustratie wordt vaak gedeeld door ziekenhuizen en gezondheidssystemen, waarvan de inkomstenmodellen steeds meer gebaseerd zijn op resultaten in plaats van op servicekosten.

Gelukkig is er een nieuw zorgmodel dat kan bijdragen aan de verbetering van de patiëntbeleving voor 1 op de 3 mensen wereldwijd die leiden aan meerdere chronische gezondheidskwalen zoals hartkwalen, diabetes en obesitas. Mobiele apps, portals en andere digitale tools kunnen patiënten op elk moment in contact brengen met coaches en therapeuten over de hele wereld en bieden een manier om fysiotherapiesessies online te laten plaatsvinden.

Dergelijke programma's, gebaseerd op gedragswetenschappelijke principes, helpen patiënten meer vooruitgang te boeken in hun gezondheidsdoelen, tegen een fractie van de kosten.

Het verbeteren van de klantbeleving is natuurlijk voor bijna alle bedrijven een prioriteit, maar in de gezondheidszorg is het absoluut essentieel. Het combineren van digitale technologieën met menselijke coaching en klinische zorg kan een aanzienlijk betere patiëntbeleving creëren door middel van persoonlijke on demand aandacht.

Het gebruik van deze digitale tools kan de slopende effecten van chronische ziekten verminderen en duurdere behandelingen voorkomen door deelnemers te motiveren hun eetgewoonten te verbeteren, meer te bewegen en hun gezondheid beter in de gaten te houden.

"We geven liever nu geld uit aan dit voordeel voor preventieve zorg dan aan de kosten die een chronische aandoening de komende 20 jaar met zich meebrengt", zegt Nicole Henry, director of health benefits voor de Self-Insured Schools of California, een inkoopcoöperatie die meer dan 350.000 schoolmedewerkers en familieleden verzekert.

Zorgverleners die vaak vertrouwen op verouderde of gefragmenteerde gegevenssystemen kunnen met een digitaal gezondheidsplatform snel reageren via beveiligde apps om de behoeften van patiënten grondiger en efficiënter aan te pakken. Dit leidt tot verbetering van de patiëntresultaten en daardoor ook van de marges van zorgverleners.

Gezond gedrag lonend en herhaalbaar maken

De behandeling van chronische aandoeningen is vrijwel onbetaalbaar. Volgens het Centers for Disease Control and Prevention kosten ze de Amerikaanse zorg naar schatting 3,4 biljoen dollar per jaar, 90% van de totale zorgkosten. Uit een recent onderzoek van de Rand Corporation bleek dat 60% van de Amerikanen ten minste één chronische aandoening heeft.

Chronische aandoeningen hebben verschillende oorzaken, waaronder ongevallen en genetische geschiedenis, maar veel chronische aandoeningen worden veroorzaakt door dagelijkse gewoonten zoals roken, een ongezond dieet of een gebrek aan lichaamsbeweging. Experts erkennen al lange tijd dat slechte gewoonten voor veel patiënten moeilijk te doorbreken zijn, terwijl goede gewoonten die kunnen leiden tot een betere gezondheid moeilijk vol te houden zijn.

"Wat je wilt doen, is ervoor zorgen dat het gewenste gedrag, het gezonde gedrag, eenvoudiger vol te houden is en beter beloond wordt, zodat mensen een reden hebben om het gedrag te herhalen", aldus Wendy Wood, een professor in psychologie en bedrijfskunde aan de University of Southern California en auteur van "Good Habits, Bad Habits: The Science of Making Positive Changes That Stick".

Het voordeel van virtuele zorg

Programma's die menselijke klinische zorg en coaching combineren—maar die services on demand beschikbaar maken via digitale platforms—kunnen de beloning en herhaling bieden die nodig zijn voor succes, zegt Chris Mosunic, een psychoanalist en chief clinical officer voor Vida Health, een bedrijf gebaseerd in San Francisco dat gedragsveranderende tools voor chronische aandoeningen biedt.

Volgens voorstanders kunnen dergelijke programma's voor 'virtuele zorg' patiënten beter helpen hun behandeling vol te houden en hun gedrag te veranderen dan bij een traditionele aanpak van gedragstherapie, waarbij regelmatig een zorgcentrum of professionele praktijk moet worden bezocht.

Diabetespatiënten behandelen hun ziekte bijvoorbeeld meestal met insuline, vaak ingenomen via injectie of een pomp die onder de huid van de patiënt wordt geplaatst. In de meeste gevallen is deze behandeling levenslang. In een recent onderzoek door Vida leerden deelnemers hoe ze hun diabetes zonder medicatie onder controle konden houden. Ze hadden regelmatig een-op-eensessies met een zorgverlener op afstand en leerden via online tools en cursussen hoe ze konden anticiperen op de manier waarop hun lichaam reageert op voedsel en lichaamsbeweging.

Uit het onderzoek bleek dat diabetici in het programma over een periode van vier maanden een grotere daling in bloedsuikerwaarden zagen dan een controlegroep die conventionele medicatie nam.

Hinge Health in San Francisco behandelt patiënten met musculoskeletale aandoeningen, een belangrijke oorzaak van chronische pijn, met een programma dat is gebaseerd op het aanleren van nieuwe gewoonten, aldus Valerie Black, directeur gedragsverandering bij het bedrijf.

Om het gebruik van opioïden, een veelvoorkomende standaardbehandeling voor chronische pijn, te vermijden gebruikt Hinge Health een tabletapp om patiënten in contact te brengen met een fysiotherapeut of een coach die helpt met oefeningen. De app geeft aanwijzingen, bijvoorbeeld wanneer de patiënt op dezelfde tijdstippen koffie drinkt, om de patiënt een herinnering te sturen wanneer het tijd is om oefeningen te doen.

Patiënten betrokken en verbonden houden

Patiënten die zelfstandig apps voor digitale zorg gebruiken, staan vaak meer open voor oefeningen of het innemen van medicatie dan wanneer ze eerst een bezoek aan een kliniek zouden moeten brengen, zegt Black.

In een onderzoek uit 2020 onder meer dan 10.000 mensen met knie- en rugpijn hield bijna driekwart van de patiënten die deelnamen aan programma's voor digitale zorg hun oefeningen na drie maanden vol, in vergelijking met 30% tot 50% van de patiënten in conventionele fysiotherapieprogramma's. Bij patiënten die de oefeningen met de Hinge-app deden, was ook een aanzienlijk grotere vermindering van pijn zichtbaar dan bij patiënten die een conventioneel fysiotherapieschema volgden.

“Als u patiënten meer regie geeft over hun eigen gezondheidstraject, worden ze vanzelf meer bewust en beter geïnformeerd.”

"Voor werkgevers betekent dit een aanzienlijke besparing in tijd en geld door operaties te vermijden en de pijn onder werknemers te verminderen", zegt Black.

Patiënten—oftewel klanten—verwachten dat apps voor gezondheidszorg beschikken over consumentachtige tools en gebruiksvriendelijk zijn om hen betrokken te houden bij de behandeling en hen zelf de controle over hun eigen gezondheid te geven. In het huidige tijdperk van low-code digitale workflows is het maken van geavanceerde apps voor de gezondheidszorg meer haalbaar dan ooit.

"Als u patiënten meer regie geeft over hun eigen gezondheidstraject, in plaats van de bal bij de zorgverlener te leggen, worden ze meer bewust en beter geïnformeerd", zegt Vishakha Sant, global head for healthcare providers bij ServiceNow. "En dat soort betrokkenheid van de patiënt leidt tot betere klinische resultaten."

Sommige deskundigen op het gebied van zorgbeleid zijn sceptisch over de langetermijnwaarde van dergelijke programma's en over onderzoeken die hun effectiviteit ondersteunen, omdat de programma's volgens hen onevenredig patiënten helpen die al gemotiveerd zijn om hun gedrag te veranderen.

"De mensen die veel baat hebben bij deze apps zijn de mensen die zichzelf al goed in de gaten zouden houden en therapieën zouden volgen", aldus Peter Muennig, een professor in zorgbeleid en -beheer aan Columbia University's Mailman School of Public Health.

Desalniettemin, als deze programma's patiënten kunnen helpen om het langetermijnproces voor het veranderen van ongezond gedrag vol te houden, hebben ze een grotere kans op het beperken van de schade als gevolg van chronische ziekten.

"Er zullen altijd mensen zijn die afhaken en vervolgens weer starten, en dat is misschien ook prima", zegt Robert Gabbay, chief medical officer van de American Diabetes Association en een betaald adviseur van Vida en andere gezondheidsprogramma's. "Het betekent namelijk niet dat hun inspanningen teniet worden gedaan."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen in Workflow.

Thema's

  • Vier manieren waarop bedrijven zich moeten aanpassen voor succes in 2022
    Cyberbeveiliging en risico
    Vier manieren waarop bedrijven zich moeten aanpassen voor succes in 2022
    Lees waarom bedrijven deze vier belangrijke stappen moeten nemen om succes in 2022 te garanderen.
  • Hybrid work wayfinding technology: man standing in office building looking at phone in his hand
    Werknemerservaring
    ServiceNow zet zich nog meer in voor hybride werken met nieuwe wayfinding-technologie
    Bedrijven die permanent overstappen op hybride werkomgevingen staan voor grote uitdagingen. Ontdek hoe de indoor mapping-technologie van ServiceNow kan helpen.
  •  ServiceNow zet zich in voor nul netto-uitstoot van broeikasgassen in 2030
    Now Platform
    ServiceNow lanceert drie nieuwe innovaties om klanten te helpen efficiënter te werken
    We innoveren voortdurend om het werk voor iedereen beter te maken. Lees over drie nieuwe innovaties die klanten helpen efficiënter te werken

Trends & onderzoek

Jaar