Created with Sketch.

Recovery Email

Your account give you access to even more premium content, don't lose access to it. Provide a recovery email below.
  • Secondary E-mail
Munich Re uses ITOM on the Now Platform 
Munich Re logo marquee

Hoe bereiken we een grotere auditcapaciteit?

9

maanden voor een project van 15 maanden

99%

van de belangrijkste onderdelen van CMDB automatisch gedetecteerd

30%

meer SQL-databases ontdekt vergeleken met eerdere handmatige systemen

 

's Werelds meest vooraanstaande autoriteit op het gebied van risico,
Munich Re, werkt met risico's van uiteenlopende complexiteit en ernst, of het nu gaat om een raketlancering, cyberaanval of wereldwijde pandemie. Het bedrijf is wereldwijd actief in alle soorten verzekeringen. Met meer dan 140 jaar ervaring op het gebied van risico's en met 40.000 werknemers in 50 landen is Munich Re de betrouwbare partner voor de wereldwijde verzekeringsbranche en zijn klanten.

Voldoen aan strenge regels
Munich Re loopt voorop in de technologische revolutie die de verzekeringssector transformeert, zowel op het gebied van de beschikbaarheid en de kracht van gegevensanalyse bij het begrijpen en berekenen van risico's, als bij de ontwikkeling van baanbrekende digitale producten en services voor klanten.

Financiële instellingen krijgen tegenwoordig ook te maken met steeds complexer wordende regelgeving. Net als iedere andere financiële organisatie in Duitsland moet Munich Re voldoen aan strenge eisen gesteld door BaFin, de financiële toezichthouder die verantwoordelijk is voor het waarborgen van de stabiliteit en integriteit van het Duitse financiële systeem. Maar het bedrijf moet ook voldoen aan de regelgeving in andere landen.

State-of-the-art zichtbaarheid en controle
Als onderdeel van een groot intern service- en digitaal transformatieprogramma heeft Munich Re opdracht gegeven tot de ontwikkeling van een nieuwe, state-of-the-art ServiceNow Configuration Management Database (CMDB). Deze biedt een consistente taxonomie voor alle configuratie-items die in het IT-ecosysteem van Munich Re worden gebruikt. De database wordt centraal beheerd en maakt geautomatiseerde toegang mogelijk tot alle assets en gegevensbronnen die in de gehele groep worden gebruikt. Voorheen gebruikten de IT-teams talloze afzonderlijke databases, vaak in handmatig onderhouden spreadsheets, samen met diverse eigen applicaties om deze gegevens te beheren. “Er was geen end-to-end beeld van de bedrijfsprocessen voor de IT-assets die in de hele groep werden gebruikt,” aldus Richard Fothergill, Global Head of IT Service Management, Munich Re.

De introductie van een ServiceNow CMDB zou niet alleen aanzienlijke voordelen opleveren voor het proces en de efficiëntie van het bedrijf door een consistent beeld te geven van het IT-domein van de groep, maar zou het bedrijf ook in staat stellen om precies en snel te reageren op alle gegevensvereisten voor regelgeving en audits.

Munich Re
KLANT
Munich Re
HOOFDKANTOOR
Duitsland
BRANCHE
Financiële services
WERKNEMERS
39.600+

We hebben nu één CMDB die één versie van de waarheid biedt—een bedrijfsbreed instrument dat iedereen in Munich Re gebruikt.

Peter Schmidt

Head of Global ITSM Process and Tool Governance

Snelle levering dankzij ITOM Discovery
Door een strakke en agile aanpak te ontwikkelen, in combinatie met een kleine pilot in één datacenter, hebben ServiceNow en zijn in Londen gevestigde Premier Partner CloudStratex het geplande tijdschema voor het programma teruggebracht van 15 naar slechts negen maanden, terwijl indrukwekkende resultaten werden behaald. Met ITOM Discovery werd 99% van alle cruciale componenten van de IT-omgeving van Munich Re automatisch ontdekt. “We verwachtten 80% en bereikten 99%, dat is fantastisch,” zegt Duncan Docherty, CTO van CloudStratex enthousiast. Hij voegt hieraan toe dat het team dit alleen kon doen dankzij de gekozen aanpak op basis van gedrag. Als onderdeel van de mogelijkheden die door ITIM Discovery worden voorgesteld, maakt de gedragsgerichte aanpak snel inzicht in alle foutpatronen in het doelgebied per thema mogelijk: het team wordt niet meer gedwongen om afzonderlijke datacenters één voor één te bekijken.

Het programma omvatte meer dan 30 locaties en datacenters in plaats van de geplande 15, en er werden ruim 30% meer SQL-databases gevonden dan verwacht.

Vertrouwen in een gouden bron van waarheid
De ServiceNow CMDB wordt nu door heel Munich Re vertrouwd als de “gouden bron van waarheid”, met de mogelijkheid om meerdere criteria toe te passen om alle noodzakelijke gegevens te extraheren voor een bedrijfsproces of voor volledige compliance met audits en regelgeving. “Voordat de CMDB werd geïntroduceerd, was het moeilijk om te bepalen waarvoor bepaalde infrastructuren en applicaties werden gebruikt, of ze cruciaal waren en waarom,” aldus Peter Schmidt, Head of Global ITSM Process and Tool Governance, Munich Re. “Nu hebben we, met de nauwkeurigheid van de geautomatiseerde detectie, een gegevensmodel met één bron dat betrouwbare informatie biedt over alle gebruikte assets.”

Belanghebbenden in het hele bedrijf profiteren van de voordelen voor productiviteit en efficiëntie die gecentraliseerde controle, transparantie en gebruikersvriendelijke digitale tools hebben opgeleverd. En niet alleen wenden domeingebruikers zich nu tot ServiceNow om de toestand van hun componenten te zien; de CMDB heeft ook de basis gelegd voor rapportage over procescompliance, waardoor het management van Munich Re de compliance kan meten en veel efficiënter op auditors kan reageren.

Het heeft ook aanzienlijk geholpen bij het creëren van een beter begrip van afhankelijkheden en gevolgen voor incident- en wijzigingsbeheer, waardoor de stabiliteit is verbeterd.

Voordelen voor het bedrijf wereldwijd
Binnenkort zullen ServiceNow Security Operations en Vulnerability Management worden toegevoegd aan het programma om de gegevensbescherming en cyberbeveiliging van Munich Re te versterken. Bovendien is Munich Re van plan de CMDB-informatie te industrialiseren voor meer dan 1000 applicaties in de gehele groep, waarvan ongeveer 70% naar verwachting eind 2023 naar de publieke cloud zal migreren. Dit zal resulteren in de consolidatie van alle ITSM-processen in ServiceNow. Het zal de digitale ondersteuningsservices van het bedrijf verder versterken via de IT-servicedesk en een volledige serviceoverzicht mogelijk maken voor alle bedrijfsdomeinen. Munich Re heeft onlangs ook de implementatie van ServiceNow Software Asset Management gerealiseerd, waarbij de gegevens die nu beschikbaar zijn in de CMDB worden benut.

ServiceNow IT icon

IT Operations Management

Ontdek de oplossing die Munich Re helpt gegevenstoegang te automatiseren

Meer verhalen

Casestudy

De Volksbank combineert architectuur

Dankzij zichtbaarheid en automatisering kan de Volksbank IT-provisioning stroomlijnen

Casestudy

SES-imagotag automatiseert de levenscyclus van werknemers

SES-imagotag levert meer efficiëntie en een betere service voor werknemers

Casestudy

Copenhagen Airport verenigt serviceaanvragen

Copenhagen Airport creëert een mindset van digital-first en selfservice in de gehele organisatie

Aan de slag met ServiceNow

Bent u klaar voor uw succesverhaal?