Created with Sketch.

Recovery Email

Your account give you access to even more premium content, don't lose access to it. Provide a recovery email below.
  • Secondary E-mail
A bearded young man leans on a desk, focused on an iPad with work colleagues seated in the background
Siemens logo

Siemens realiseert zakelijke automatiserings- en digitaliseringsdoelen met ServiceNow

98%

automatiseert transacties voor IT-activiteiten

2 personen

Onboarding en overplaatsing van medewerkers in twee dagen

Wereldwijd

Kortere time-to-market voor wereldwijde IT-services

Siemens heeft 6500 IT‑medewerkers in dienst die de bedrijfsactiviteiten ondersteunen via IT‑serviceverlening voor 377.000 medewerkers wereldwijd. Met ServiceNow en een goed gedefinieerd model voor service‑integratie en ‑management (SIAM) heeft Siemens één enkel service‑integratieplatform opgezet om geïsoleerde systemen te elimineren en de complexiteit van zijn multi‑supplier‑netwerk weg te nemen.

Siemens realiseert zakelijke automatiserings- en digitaliseringsdoelen met ServiceNow

Siemens IT zocht een end-to-end-oplossing voor het beheer van zijn multi-provider-netwerk om innovatie te ondersteunen
Siemens is een wereldspeler op het gebied van innovatieve energie-, automatiserings- en digitaliseringstechnologieën, uiteenlopend van slimme energiesystemen tot medische beeldvormingsapparatuur. Het bedrijf bouwt voort op zijn innovatiekracht en verkrijgt jaarlijks duizenden nieuwe octrooien.

Het IT-team van 6500 mensen bij Siemens speelt een integrale rol bij het ondersteunen van de activiteiten in de 10 divisies en 200 landen van de organisatie. Toch stond het team voor grote uitdagingen vanwege de complexiteit van zijn aanpak. Dr. Matthias Egelhaaf, Program Director bij Siemens, licht dit toe: “We hadden geen end-to-end controle in onze multi-provideromgeving. We beheerden onze leveranciers in geïsoleerde systemen, met behulp van handmatige processen en verschillende tools voor elk land en elke business unit.”

Dit resulteerde in veel handmatige activiteiten voor zowel Siemens als zijn leveranciers, en een gebrek aan transparantie. De mogelijkheden van nieuwe leveranciers konden niet snel worden benut, waardoor de time-to-market voor nieuwe diensten werd vertraagd. Contracten werden afzonderlijk beheerd en er was geen uniforme interface voor service-integratie tussen verschillende leveranciers. Bovendien veroorzaakte deze situatie ongewenste afhankelijkheden bij sommige leveranciers.

In zijn streven om de digitalisering en automatisering bij alle bedrijfsactiviteiten te bevorderen, wilde Siemens ook de levering van eindgebruikergerelateerde diensten aanzienlijk verbeteren.

Siemens gebruikt ServiceNow om een complex leveranciersnetwerk te integreren, waardoor de time-to-market voor wereldwijde IT-services wordt verkort en op de kosten wordt bespaard
Siemens gebruikt ServiceNow om over te stappen op een framework voor service-integratie en -management (SIAM), waarbij één enkel service-integratieplatform wordt opgezet om geïsoleerde systemen te elimineren, de complexiteit van zijn multi-supplier-netwerk weg te nemen en end-to-end inzichtelijkheid en rapportage te kunnen leveren.

“ServiceNow verschafte ons een cloudgebaseerde integratielaag om de digitalisering van ons bedrijf te ondersteunen. Dit platform voldoet aan de industriestandaard en stelde ons in staat om verouderde platforms te consolideren en onze afhankelijkheid van individuele oplossingen te verminderen, waardoor de efficiëntie aanzienlijk werd verbeterd,” aldus Dr. Egelhaaf.

Siemens heeft meerdere tools voor IT-servicemanagement uit de lucht gehaald en de IT-infrastructuurservices en applicaties (meer dan 600 oplosgroepen) op één enkel platform bijeengebracht voor incident- en probleembeheer. Dit heeft de manier waarop het bedrijf IT-services levert en met zijn leveranciers samenwerkt fundamenteel veranderd.

Dr. Egelhaaf: “Om een nieuwe wereldwijde IT-service binnen de IT-infrastructuur uit te rollen, hebben we nu slechts één toolset nodig in plaats van 15, wat resulteert in veel kortere time-to-market-cycli voor wereldwijde IT-services.”

Siemens logo
Siemens
KLANT
Siemens
HOOFDKANTOOR
München, Duitsland
BRANCHE
Technologie
WERKNEMERS
377.000
An older man and a younger woman at a desk looking at 3 PC monitors

We hebben onze werkwijze met onze leveranciers opnieuw gedefinieerd, waardoor de kwaliteit van de dienstverlening is gestegen en onze kosten zijn verlaagd.

Dr. Matthias Egelhaaf

Program Director, Siemens

Dr. Egelhaaf vervolgt: “Dankzij de volledig geautomatiseerde interfaces kunnen we eenvoudig nieuwe leveranciers aansluiten en loskoppelen.

Er zijn ook voordelen voor de leveranciers van Siemens. We breiden tal van automatiseringsmogelijkheden uit naar onze leveranciers, waardoor handmatige naleving niet meer nodig is en er een win-winsituatie ontstaat.”

Het selfservice-loket van ServiceNow biedt medewerkers van Siemens wereldwijd een one-stop-shop voor IT-services en stroomlijnt de onboarding
De nieuwe myIT van Siemens is een selfservice-loket voor zijn medewerkers. Als one-stop-shop voor IT-producten en -diensten stelt myIT meer dan 300.000 medewerkers in staat om IT-producten en -diensten te bestellen en te beheren en helpdesktickets in te dienen via één gebruiksvriendelijke interface. Voorheen moesten medewerkers weten hoe ze een verzoek moesten indienen en welke volgorde ze moesten volgen. Zo moesten ze bijvoorbeeld eerst een smartphone aanvragen voordat een simkaart kon worden aangevraagd.

Medewerkers konden hun IT-voorzieningen alleen inrichten als ze wisten aan wie ze het moesten vragen. “De aanvraagprocedure voor hardware en software was compleet afhankelijk van de organisatie waartoe je behoorde, de afdeling waar je werkte of zelfs je werkplek”, aldus Dr. Egelhaaf. Nu zijn alle workflows ingebouwd in het serviceplatform, met een consistente aanpak voor elke gebruiker.

Ook onboarding is drastisch verbeterde. Elke maand verzorgt myIT de onboarding van meer dan 1000 medewerkers en 100 tot 200 werknemerstransfers tussen landen en bedrijfsafdelingen.

Dr. Egelhaaf: “We hebben een enorm frustrerend en langdurig proces omgevormd tot een snelle, zeer bevredigende gebruikerservaring voor onze medewerkers. Nieuwe medewerkers en werknemers die naar een andere afdeling of een ander land verhuisden, moesten weken wachten voordat ze aan het werk konden en nu zijn ze binnen een paar dagen aan de slag. Een grote winst voor de productiviteit.”

IT sluit naadloos aan op de digitaliserings- en automatiseringsdoelstellingen van Siemens en behaalt een automatiseringsgraad van 98% met ServiceNow
Gezien de successen bij het consolideren en beheren van IT-services wil Dr. Egelhaaf graag nieuwe manieren verkennen om meerwaarde te creëren voor het bedrijf: “ServiceNow biedt volop mogelijkheden om bedrijfsprocessen op andere terreinen buiten IT te verbeteren.”

Een van de mogelijkheden is om het Now Platform® open te stellen voor meer bedrijfsgerichte applicaties, waardoor externe klanten dichter bij Siemens worden gebracht met selfservice-oplossingen. “Het aantal verzoeken zal niet enorm zijn, maar met deze aanpak kunnen we veel meerwaarde genereren”, stelt Dr. Egelhaaf.

In feite heeft Siemens een verandering in de IT-serviceverlening doorgevoerd die de IT-activiteiten in lijn brengt met de bedrijfsvisie.

“De gestelde digitaliserings- en automatiseringsdoelen van de organisatie sluiten perfect aan op IT”, besluit Dr. Egelhaaf. “ServiceNow is onze snelkiestoets voor digitalisering en al 98% van de transacties is geautomatiseerd. IT is een gewaardeerde partner voor het bedrijf, erkend voor zijn vermogen om veranderingen door te voeren.”

 

ServiceNow IT icon

ServiceNow IT Service Management

Ontdek hoe ServiceNow medewerkers centraal stelt bij service‑integratie

Andere klantverhalen

Casestudy

Automize verbetert de serviceverlening

Automize stimuleert interacties met klanten en werknemers en ondersteunt wereldwijde belevingen

Casestudy

Swiss Re verbetert ervaring van medewerkers

Erkenning van de medewerkerstevredenheid vormt de sleutel tot sterke, langdurige relaties

Casestudy

Neem transactionele taken uit handen van HR-zakenpartners

Hitachi Vantara automatiseert de HR-serviceverlening en verbetert de gebruikerservaring met ServiceNow

Ga aan de slag met ServiceNow

Bent u klaar voor uw succesverhaal?